keskiviikko 24. elokuuta 2016

Hyvä asiakaspalvelija



-Hyvä asiakaspalvelija osaa lukea asiakasta. Hän kuuntelee mitä asiakkaalla on sanottavana ja ymmärtää tätä. Hyvä asiakaspalvelija saa asiakkaan tuntentemaan itsensä tärkeäksi.

-Hän on sitoutunut työhönsä, sekä hoitaa hommansa mallikkaasti alusta loppuun. Hänen käytöksestään ilmenee, että hän nauttii työstään. Hyvä asiakaspalvelija on myös yhteistyöhaluinen yrityksen muiden työntekijöiden kanssa.

-Hyvä asiakaspalvelija viestii ulkoisella olemuksellaan, että häntä kiinnostaa asiakkaan tarpeet sekä sitä, että hän haluaa palvella niin hyvin kuin mahdollista.

-Hyvän asiakaspalvelijan puhetapa on kohtelias, siisti ja selkeä. Ei liian nopeaa puhetta mutta ei liian hidastakaan. Hän ei kiroile tai käytä muutenkaan asiatonta kieltä palvelutilanteessa.

 -Asiakaspalvelijalla tulee olla asianmukaiset työhönsopivat vaatteet. Työvaatteiden tulee olla puhtaat ja siistit. Niitä tulee huoltaa tarpeen mukaan. (pesu,silitys)

-Asiakkaalle on äärimmäisen tärkeää, miten asiakaspalvelija hoitaa työnsä. Hyvän asiakaspalvelijan tulee pystyä pitämään työ ja yksityiselämä erillään.

-Ymmärrys-, kysely- ja kuuntelutaidot sekä tilannetaju ovat tärkeitä ominaisuuksia
 asiakaspalvelutyössä. Asiakas odottaa aina parasta mahdollista palvelua.

Asiakaspalvelutyössä kohtaa erilaisia asiakkaita laidasta laitaan. Asiakkaalla voi olla joskus jostain syystä erittäin huono päivä ja asiakas saattaa purkaa pahaa oloaan asiakaspalvelijaan. Asiakkaan käytökseen vaikuttaa myös se, miten asiakaspalvelija käyttäytyy. Tervehtiikö kohteliaasti ja katsooko silmiin. Asiakaspalvelijan ei myöskään tule olla liian päällekäyvä, vaan pitää osata lukea asiakasta tarvitseeko hän apua vai haluaako olla omissa oloissaan. Kaikesta huolimatta hyvän asiakaspalvelijan täytyy pystyä palvelemaan asianmukaisesti oli asiakas millainen tahansa.

Mikäli asiakaspalvelija toimii epäkohteliaasti tai muuten ilkeästi, saattaa asiakas suivaantua hyvinkin paljon. Hänelle saattaa muotoutua mielikuva, että kaikki paikan asiakaspalvelijat toimivat yhtä epäkohteliaasti. Asiakkaan levittäessä asiakaspalvelukokemustaan saattaa yrityksen maine kärsiä.

Koen itse olevani melko hyvä asiakaspalvelija. Olen sosiaalinen ja pirteä. Minulla on myös jonkin verran kokemusta asiakaspalvelutyöstä. 
  Olen kyllä aika kärsimätön ja ärsyynnyn melko helposti eikä se ole kovin hyvä juttu asiakaspalvelutyössä.

1 kommentti: